BMW se spreminja iz avtomobilističnega podjetja v ponudnika individualne mobilnosti

Pogovor s Christophom von Tschirschnitzem, predsednikom srednje- in jugovzhodnoevropske regije v BMW Group.

Christoph von Tschirschnitz je diplomiral na nemški univerzi Münster iz poslovodstva na področjih financ, trženja in organizacije. BMW Group se je pridružil leta 1992. Deloval je na različnih vodilnih položajih – na področju načrtovanja korporacijskih združitev, maloprodajne strategije in razvoja trgovskega zastopništva, zasedal mesto glavnega direktorja trženja pri BMW Motorrad ter bil vodja prodaje in trženja BMW za Azijo, Pacifik, Afriko in Vzhodno Evropo. Leta 2008 je zasedel položaj podpredsednika za korporativno in neposredno prodajo ter prodajo voznega parka za BMW Deutschland, leta 2014 pa prevzel področje Srednje in Jugovzhodne Evrope ter je odgovoren za 12 držav.

Kateri so največji izzivi za BMW na področju, za katerega ste odgovorni?

Največji izziv je vzdrževati visoko rast. Ko govorimo o Sloveniji, smo bili priča pozitivnemu razvoju dogodkov tako v preteklem kot tudi letošnjem letu, saj smo dosegli okoli 20-odstotno rast. Podobni rasti smo priča tudi drugje. Pravzaprav imamo na vseh trgih srednje in jugovzhodne Evrope visoko rast prodaje avtomobilov, ponekod tudi večjo od Slovenije. Seveda pa nam ni pomembna le rast, vsaki stranki je treba zagotoviti kakovostno storitev. To v praksi pomeni, da če prodajni predstavnik proda za 20 ali 30 odstotkov več avtomobilov, moramo zagotoviti, da tudi kakovost storitve raste s prodajo. Zato bi si drznil trditi, da je prav zagotavljanje premium uporabniške izkušnje eden od pomembnejših izzivov. Vsekakor velja izpostaviti, da je naša regija ena od najhitreje rastočih na svetu in v tem smo pravzaprav svetovna posebnost.

Kako gledate na aktivnosti BMW na tem področju in kako sebe vidite kot gonilo teh sprememb?

Pravkar smo praznovali stoto obletnico podjetja, torej imamo za seboj dolgo zgodovino. Opažam, da se je v 25 letih, kolikor sem že pri BMW, veliko spremenilo. Od velikosti, kakovosti avtomobilov, dizajna, motorjev do pogonskih sklopov. V zadnjih nekaj letih pa smo, v primerjavi s prejšnjimi leti, naredili ogromen korak, predvsem s ponudbo električnih avtomobilov. Ti namreč predstavljajo napoved za prihodnost, v naslednjih desetih letih pa bomo priča spremembam v avtomobilski industriji, ki jih do zdaj še nismo videli. Zakaj? Ker smo še pred petimi leti razmišljali o spremembah v avtomobilih v okviru kakovosti avtomobila, moči, vzdržljivosti, dizelskega in bencinskega motorja, predstavitve navigacijskih sistemov in podobno. Če pogledamo v prihodnost, lahko velike spremembe pričakujemo predvsem v pojmovanju mobilnosti. Avtomobil se bo preobrazil iz orodja za individualno mobilnost, katerega glavna naloga bo, da vas bo peljal od točke A do točke B, v platformo, ki dovoljuje uporabnikom, da lahko medtem delajo druge stvari. Velike spremembe se bodo dogajale v naslednjih petih do desetih letih.

Kakšne spremembe se nam obetajo?

Pri seriji 7 in novi seriji 5 smo že priča delni avtonomni vožnji, še več pa je lahko pričakujemo pri prihodnjih modelih. Raven avtonomne vožnje se bo samo še zviševala. Trend avtonomizacije vozil se bo nadaljeval. Do leta 2020/21 bomo imeli avtomobile s popolnoma avtonomnim načinom vožnje.

Danes smo navajeni, da potujemo tako, da sedimo v avtomobilu in vozimo sami. Vsi še predobro poznamo prometne zamaške ter nenehno speljevanje in zaviranje. Predstavljajte si, da ko boste v prihodnosti obtičali v prometnem zastoju v Ljubljani, vam ne bo več treba speljevati in zavirati, ampak boste lahko, na primer, telefonirali, pregledovali elektronsko pošto ali svoje najljubše spletne strani.

Ko bo na voljo zares popolnoma avtonomen način vožnje, ta čas, ko čakate v kolonah, ne bo izgubljen. V praksi to pomeni, da lahko medtem malo zadremate, kaj preberete ali opravite videokonferenco, avtomobil pa bo samostojno vozil. Tako lahko svoj dragoceni čas porabite za druge stvari. To je vzrok, zakaj velja ta ideja za tako zelo provokativno, saj se avtomobil preobrazi iz preprostega vozila, ki vas prepelje od točke A do točke B v sobo. In v primeru vozila BMW v zelo prijetno sobo, ki vas sicer še zmeraj prepelje od točke A do točke B, vendar ob tem zmore še veliko drugih stvari. Da si boste lažje predstavljali, naj opišem to na preprostem primeru. Obtičite v koloni in ste utrujeni. Spomnite se, da doma v hladilniku nimate ničesar več za večerjo. Vmes kar na spletu naročite nekaj hrane. Ko boste prispeli domov, vas bo ta že čakala. In prav takšne stvari ustvarijo veliko več prostega časa za ljudi. Če bi nas kdo vprašal, kaj se bo zgodilo s sloganom BMW »užitek v vožnji«, jim bomo odgovorili, da bo ta ostal. Ostal pa bo zato, ker bomo obdržali volan in možnost, da se odločite za samostojno vožnjo. Če se torej znajdete na prijetni podeželski cesti, avtocesti ali kjerkoli drugje, preprosto preklopite na normalen način vožnje. To je ena od večjih sprememb – prihod avtomobilov s popolnoma avtonomnim načinom vožnje.

Že danes ponujamo visoko povezljivost v avtomobilih. Ti imajo vgrajene kartice SIM, prometne informacije so podane v realnem času, imamo storitev concierge … V prihodnje se bo raven povezljivosti še potrojila oziroma početverila. Že pri naslednji generaciji avtomobilov boste lahko opazili, da avtomobil resnično ves čas zbira podatke o cestah, na primer o vozni površini, in jih potem anonimno posreduje na platformo v obliki oblaka. Naj opišem primer: zunaj so tri stopinje Celzija, torej brez težav zapeljete v gozd, kjer je zelo vlažno in mokro. Avtomobil bo nemudoma zabeležil, da ste na bolj spolzkem terenu. Četudi se ne bo nič zgodilo, bo avtomobil poslal te informacije na skupno platformo, kjer jo bodo lahko videli vsi avtomobili znotraj določenega območja. Na primer: »Pazite na tej cesti, v gozdu je spolzko.« To pomeni, da avtomobil postane veliko pametnejši.

BMW je na tem področju še pionir, pridružili pa so se nam tudi drugi proizvajalci. Skupaj z Audijem in Mercedesom smo kupili podjetje HERE, ki je ponudnik zemljevidov. Prav oni bodo upravljali s tokom podatkov od nas k njim in obratno. Tako bo nabor podatkov za vožnjo in podporo vožnji veliko večji. Ste vedeli, da za iskanje prostega parkirnega mesta v povprečju porabimo med 10 in 15 minut. V prihodnje boste lahko rezervirali parkirno mesto prek aplikacije, avtomobil vas bo vodil do prostega parkirnega mesta in teh 15 minut boste lahko porabili koristneje. In zadnje, kar velja omeniti v povezavi s povezljivostjo, je aplikacija App-Connect, ki povezuje informacije iz avtomobila z vašimi mobilnimi napravami. Tako postanejo vsi ti zbrani podatki povezani. Tukaj gre za veliko spremembo v avtomobilski industriji.

Torej lahko trdimo, da se bosta tehnologija in razvoj v prihodnje spreminjala, s tem pa tudi slog življenja?

Vsekakor. Pomislite na video, ki govori o avtonomnem načinu vožnje pri BMW i8. V njem smo predstavili neke vrste ogledalo na steni, ki je videti kot dizajnerski dodatek, zelo stilsko, skandinavskega dizajna, vendar je za tem ogledalom ekran. Zjutraj se zbudite, si skuhate kavo in greste do svojega ogledala. Pobrskate po podatkih in vidite, kakšno je stanje na cesti. Ogledalo vam lahko ponudi te podatke, od njega se pravzaprav učite.

To je popolnoma drugačen pogled na avtomobilsko industrijo, kot smo ga imeli pred petimi leti?

Da, seveda. Avtomobilska industrija je bila zmeraj gonilo inovacij. Veliko vlaganj v razvoj se je obrestovalo, zdaj pa smo priča velikemu skoku. To lahko primerjate s klasičnimi in digitalnimi fotoaparati. Na začetku je imelo le odstotek, dva, trije uporabniki digitalni fotoaparat, potem pa je prišlo do popolnega preobrata. V BMW se zavedamo, da se dogaja pomembna transformacija. Iz klasičnega avtomobilističnega podjetja, ki proizvaja vozila, postajamo ponudnik mobilnosti.

To je en del tehnologije. Kaj pa menite o trendu na področju pogonskih agregatov? Bo ta šel v smeri električnih in hibridnih vozil?

Seveda bomo v prihodnje še videli vozila z motorjem z notranjim izgorevanjem, vendar predpostavljamo, da bomo na koncu, čez kakšnih 20 let, imeli motorje brez kakršnihkoli emisij. Delež električnih avtomobilov počasi, toda vztrajno narašča in se spreminja od države do države, saj je deloma vezan na višino finančne pomoči, prejete od države. Na primer na Nizozemskem je eno od petih na novo registriranih vozil elektrificirano (popolnoma električno ali hibridno vozilo), saj je za povprečnega Nizozemca finančno zelo zanimivo, da kupi popolnoma električno ali hibridno vozilo in s tem pridobi veliko finančno podporo od države. Hibridna vozila so neki most med motorjem z notranjim izgorevanjem in električnim motorjem. V prihodnje bomo videli, da je vedno več avtomobilov na električni pogon. Zakaj? V Evropi imamo dovolj električne energije. Če seštejemo vse vetrnice, solarne panele in drugo, imamo celo preveliko zalogo elektrike, kar je pravzaprav drago. Imamo torej več kot dovolj energije, čiste energije, ki se ustvari iz obnovljivih virov. Tudi baterije so se izboljšale. Mesta so zelo naklonjena temu, da imajo na cestah avtomobile brez emisij, električni avtomobili, kot je BMW i3, pa so tudi zelo zabavni za vožnjo, saj imajo dovolj navora in so zelo hitri. Iz tega sledi, da je vožnja z električnim avtomobilom pravo zadovoljstvo in ne gre za nekaj, pri čemer moramo sklepati kompromise. Zato menimo, da se bo delež električnih avtomobilov še naprej povečeval in na koncu trdimo, da bomo imeli vozila, ki so popolnoma brez emisij.

Vendar je odvisno tudi od infrastrukture posamezne države. V Sloveniji gre na bolje, vendar ni niti pol toliko dobro, kot bi moralo biti, če imaš hibridni avtomobil in nimaš lastnega polnilnega mesta. Je pa vsaj avtocestni križ dobro pokrit s polnilnimi postajami.

Pravzaprav Slovenija vodi na tem področju. Na primer v Avstriji, na Dunaju, ni niti ene javne polnilne postaje. In to na Dunaju, kjer živi 2,2 milijona ljudi. V tem oziru je Slovenija, kar zadeva finančno podporo in polnilne postaje, kar dobro pokrita. Stanje ni odlično, je pa precej dobro. Med drugim država ni tako velika, kar pomeni, da jo lahko z zmogljivostjo današnjih baterij prečkamo. Vendar se bo tudi to kmalu spremenilo. Če pogledate na primer velike upravitelje parkirnih hiš, kot je APCOA. Ti načrtujejo, da bodo v vseh prihajajočih parkirnih hišah imeli električno polnilno infrastrukturo in da bodo prodajali energijo (iz tega bodo ustvarjali tudi dober posel). V tem trenutku pravzaprav tudi načrtujejo parkirne hiše za avtomobile z avtonomnim načinom vožnje. Ko bo to zagotovljeno, bodo lahko avtomobili parkirani veliko bolj skupaj, s tem pa se bo kapaciteta parkirnih površin povečala za 30 odstotkov. Namreč avtomobili bodo vozili do mesta sami, vrata se ne bodo odprla, število poškodb na vozilu pa se bo zmanjšalo, saj ne bo prihajalo do napak pri parkiranju. In to ni samo vizija prihodnosti ali znanstvena fantastika, to se v resnici že dogaja. In če se vrnem na prvotno vprašanje, menimo, da bo v prihodnje veliko avtonomnega načina vožnje, povezljivosti, vožnje brez emisij. In v BMW smo prepričani, da prihodnost najlažje napovemo s tem, da jo sooblikujemo. Zato smo tudi poinirji v inovacijskih procesih. Zato smo dali našim inženirjem nalogo (imamo jih več kot 10 tisoč), da ustvarijo tehnologijo prihodnosti prav zato, da bomo oblikovali avtomobilsko industrijo prihodnosti. Zato smo tudi zelo optimistični glede prihodnosti. Menimo, da ljudje še zmeraj radi potujejo zaradi sebe ali tega, ker jih v to prisili situacija (v veliko delih sveta ni na voljo javnega transporta), zato bo individualna mobilnost obstala. Zato smo dolžni ljudem ponuditi bolj inteligenten, okolju prijazen pristop.

Ko ljudje govorijo o BMW, jim najprej pridejo na misel moč, dobri avtomobili, veselje do vožnje. Prej sva govorila o tem, da je vedno več stvari usmerjenih k okolju prijaznim stvarem s podznamkama i in iPerformance. Ali imajo ti kupci drugačna pričakovanja v primerjavi s kupci drugih BMW-jevih vozil?

Razlikujejo se glede na to, kaj pričakujejo. Na drugi strani imamo tudi kupce BMW modelov M, ki kupijo BMW i-avtomobil kot drugi avtomobil in v tem tudi uživajo. Morda bo nekoč vozilo BMW M imelo podporni električni motor. Trenutno tega še nimamo, saj se visoka zmogljivost moči avtomobila BMW M ne more primerjati z električnim motorjem. Želje in zahteve se od države do države zelo razlikujejo. Na primer na Bližnjem vzhodu so ljudje še zmeraj zelo naklonjeni osemvaljnikom in modelom M. Elektrika jim ni najbolj zanimiva. Če pogledamo Norveško, je tamkajšnja miselnost države naravnana k popolni elektrifikaciji države. Norveška ima ogromne količine električne energije v obliki vodne energije, poleg tega pa je tudi precej okoljsko zavedna. Država je, na primer, vzpostavila veliko zanimivih finančnih podpor. Vse to pripelje do tega, da je na Norveškem v tem trenutku vsako tretje, na novo registrirano vozilo elektrificirano.

Ampak na Norveškem je tudi veliko nafte.

To drži, vendar moram omeniti eno, morda malo čudaško zadevo. Oni namreč tako rekoč kaznujejo kupce, ki kupijo avtomobile z bencinskimi ali dizelskimi motorji. Če se vrnem na vašo predpostavko, v Oslu imate pravazprav na vsakem vogalu električno polnilno postajo, vendar to niso hitre polnilnice.

BMW i3 je odličen avtomobil za Slovenijo. Glede na to, kakšen domet ima, lahko z njim brez težav prečkamo Slovenijo.

Pred kratkim smo dali na trg novi BMW i3 z baterijo 94 Ah. Seveda lahko prečkamo Slovenijo, od Maribora do obale. V povprečju ljudje prevozijo okoli 50 kilometrov na dan, kar pomeni, da bo BMW i3 treba polniti le vsak tretji ali četrti dan. Tako domet ne predstavlja težav, razen če ste res strasten voznik, ki dnevno opravi 300 kilometrov, potem bi morali poiskati kakšno drugo rešitev. Mimogrede, za te dolgometraše, ki opravijo po 300 kilometrov na dan, je trenutno dizelski pogon najbolj okolju prijazna rešitev, zato verjamemo, da ima tudi motor z notranjim izgorevanjem svetlo prihodnost.

V moji regiji smo lani podvojili prodajo BMW i3, ki je zelo priljubljen model. Slovenija je zanimiv trg, Avstrija zelo pomemben trg, celo Romunija se jima pridružuje, odkar so s 1. julijem uvedli finančno podporo za nakup.

Kmalu bodo tudi baterije postale vse cenejše in učinkovitejše. V petih letih se bo mogoče prepeljali tudi do 500 kilometrov in več.

To ni tako oddaljeno. Moramo upoštevati še en vidik, to je SecondLife (drugo življenje) baterij. Pri mobilnih telefonih že vemo, da ima baterija z uporabo vedno nižji izkoristek, njen čas se skrči, enako pa se zgodi tudi z avtomobilskimi baterijami. Svojim strankam sicer zagotavljamo dolgo življenje baterij, saj je energija zelo dobro porazdeljena. Ampak v neki točki se preprosto iztroši, torej ni popolnoma prazna, vendar deluje na 70 odstotkih prvotne moči. In potem se lahko začne drugo življenje baterije. V Sloveniji imate tudi veliko sončnih panelov na strehah, ki delujejo samo podnevi. Ponoči prav tako potrebujete energijo. Če imate baterije v kleti, na primer tiste iz električnega avtomobila, ki ne delujejo več stoodstotno, ampak še zmeraj več ur, jih lahko napolnite prek sončnih panelov. In če pridete zvečer domov, lahko brez težav posrkate energijo iz teh baterij. Tako vam ni treba uporabiti energije iz javnega sistema napajanja. Torej obstaja izreden potencial v upravljanju z javnim omrežjem električne dobave za uporabo avtomobilskih baterij iz električnih avtomobilov za domove in podjetja. Pred nekaj meseci smo se v BMW povezali s podjetjem Viessmann, ki je proizvajalec ogrevalnih sistemov za gospodinjstva. Srednje velikim podjetjem poskušamo svetovati na področju upravljanja z energijo. Velik dejavnik pri upravljanju z energijo in stopnjo potrošnje predstavljajo prav te baterije iz avtomobilov, ki podjetju lahko prihranijo veliko denarja, saj ni presežkov pri dobavi električne energije iz javnega omrežja; ta je nižja in konstantna, vse notranje večje porabe pa lahko nadomestimo z energijo iz baterij.

Prej ste omenili BMW model M. Z vašim BMW i8 ste prišli zelo blizu superšportnemu avtomobilu. Ali menite, da imajo BMW modeli M prihodnost tudi v elektriki?

BMW i8 je športni avtomobil, ampak je njegova poraba energije še vedno precej razumna. Kot sem že omenil, menimo, da bodo elektrika in električni motorji našli svojo pot do vseh avtomobilov. Slej kot prej bomo videli tudi modele M bolj elektrificirane, vsaj kot podporo bencinskemu motorju. BMW i8 pa ostaja športni avtomobil, ki je hkrati okolju prijazen in ima nizko porabo. i8 ni vozilo M in nikoli ne bo. Je pa res, da izstopa znotraj družine BMW i.

Zdaj smo priča temu, da BMW postaja visokotehnološka znamka, ne le kot avtomobilska industrija, ampak veliko širše. Povezujete veliko stvari, internet, avtomobile, električno energijo, aplikacije in podobno. Je to torej prihodnost znamke BMW?

Avtomobili se nenehno spreminjajo, z njimi pa tudi podjetje. Pravi preobrat za podjetje se je zgodil že pred nekaj leti, ko smo se preusmerili iz izdelovalca avtomobilov v ponudnika izvrstne individualne mobilnosti. Slednja je nekaj, kar imamo ljudje radi že zdaj in bodo imeli tudi v prihodnje. Od nekdaj so ljudje radi potovali lahkotno in učinkovito. Mi smo z veseljem njihov sopotnik. Strankam pomagamo pri njihovi individualni mobilnosti, kar pa ne pomeni, da vedno potujejo z avtomobilom, lahko gre za raznovrstne kombinacije. Na primer sem v pisarni v Salzburgu in imam sestanek na Dunaju. Seveda imam na voljo več različnih možnosti za potovanje. Lahko se peljem z avtomobilom, lahko letim z letalom, lahko se peljem z vlakom … Mi z veseljem pomagamo našim strankam organizirati najučinkovitejšo pot od točke A do točke B. Lahko gre za potovanje z avtomobilom, kar pa ni nujno. Nimamo nič proti drugim oblikam potovanja. Če je pot z vlakom bolj razumna, potem to lahko vidite na svoji aplikaciji App-Connect in dobite priporočilo. Če greste z avtomobilom, je na poti veliko zastojev, za pot pa potrebujete tri ure in pol. Lahko pa greste s svojim avtomobilom do železniške postaje, predhodno rezervirate parkirno mesto, ulovite naslednji vlak in prispete na Dunaj ob določenem času. Potem pa pot nadaljujete s taksijem ali sistemom car sharing DriveNow do svoje končne destinacije. Vozilo pri DriveNow bo imelo, ko se boste enkrat usedli za volan, vse vaše nastavitve iz vašega domačega BMW-ja. Informacije se bodo samodejno prenesle na vozilo. In kaj še ponuja ta aplikacija? Če veste, da morate oditi iz Salzburga ob 9. uri zjutraj, aplikacija preračuna trenutni realni čas potovanja. Če sneži ali so zastoji, pot znova preračuna, vaš potovalni čas se podaljša za pol ure, aplikacija pa samodejno prilagodi vašo budilko, da vas zbudi pol ure prej, da lahko do Dunaja pridete pravočasno. Gre za inteligentno povezljivost med individualno mobilnostjo in vašim osebnim bioritmom.

BMW sodeluje z nekaterimi hotelskimi verigami tudi na našem območju, na primer s Kempinskim v Portorožu in Savudriji. Na kakšni podlagi se odločite, da boste stopili v takšno partnerstvo in ali imate v prihodnje še kakšne dodatne načrte v Sloveniji?

Pri izbiri partnerstev vedno gledamo na to, da imamo skupne vrednote in skupno ciljno skupino strank. To je glavni kriterij za izbiro. Naj gre za skupino strank, hotelov ali kakšnih drugih panog oziroma znamk … Veliko sodelujemo z Mont Blancom, Robertom Berkingom (to je podjetje, ki se ukvarja z izdelavo srebrnega jedilnega pribora višje kakovosti), Stanley & Sons … Sodelujemo s podjetji, ker imamo oboji željo, da združimo nabor strank. Skupaj ustvarjamo možnost, da damo našim in njihovim strankam nekaj več, dodano in čustveno vrednost.
Obstaja tudi veliko dizajnerskih ikon, s katerimi sodelujemo in ustvarjamo visokokakovostne dizajne za avtomobile. Usmerjenost k detajlom je del naše filozofije oblikovanja, s katero želimo svojim strankam v svetovnem merilu zagotoviti občutek pripadnosti in to, da imajo v rokah zelo stilsko dovršen izdelek.

Torej je mogoče, da bomo v prihodnje videli, da bo serijski avtomobil bolj podoben konceptu, kot je to značilno za današnjo prakso?

Če pogledate vizijo avtomobila, ki smo jo ustvarili ob stoti obletnici BMW, je ta še zmeraj zelo oddaljena od realnosti. Lahko se z njim vozite, vendar ima spreminjajočo se površino, kar je nekaj popolnoma novega, z vidika tehnologije pa je to še zmeraj precej oddaljeno, tako stroškovno kot tudi glede načina upravljanja. Zmeraj bo obstajala razlika med konceptnimi avtomobili, študijo in realnostjo. Vendar če pogledate naš novi koncept BMW X2, ki smo ga prikazali na avtomobilskem salonu v Parizu, se zelo približa realnosti, tako da ne boste razočarani, ko boste ugledali serijskega BMW X2, ki pride na trg v začetku 2018 in bo zelo podoben temu avtomobilu.